Baťův kanál

Vlny narážejí do lodi, díváte se na ně a víte, že nikam nemusíte. Na palubě plyne čas pomaleji. Plavba lodí je skvělým zážitkem, ať už se necháte vézt nebo řídíte loď sami. Baťův kanál je jeden ze stále oblíbenějších turistických cílů regionu Ostrožsko.

Zajdete-li do přístaviště, určitě neodoláte stejně jako ostatní návštěvníci a nasednete do člunu, na loď či jakékoliv jiné plavidlo a rozjedete se čeřit vodní hladinu, dívat se po okolí na panorama přilehlých měst a necháte se unášet klidem, který plavba lodí přináší. Pohled z lodi na pevnou zem je vskutku příjemný, přináší uvolnění a nechává zapomenout na všední starosti. Vítr vám čechrá vlasy a lidé z břehu na vás mávají. Je na vás, zda se vydáte za dobrodružstvím a krásou zdejších míst, ať už po vodě nebo podél vody.

Provoz na Baťově kanálu začíná obvykle v dubnu, oficiální „Odemykání plavební sezony“ bývá vždy 1. května. „Zamykání plavební sezony“ se koná každoročně 28. října. Pokud je příznivé počasí, půjčovny lodí mnohdy fungují i po tomto termínu. Obě zmiňované akce bývají slavností pro širokou veřejnost s bohatým kulturním i kulinářským programem na břehu i na lodích. Baťův kanál nespí ani v zimě, pokud mrzne, stává se vyhledávaným přírodním kluzištěm.

Na téměř 60 km dlouhé vodní cestě, s 13 plavebními komorami, najdete 9 přístavů – Spytihněv, Staré Město, Veselí nad Moravou, Vnorovy, Strážnice, Petrov, Sudoměřice, Skalica, Hodonín. Přístavy slouží k dlouhodobému kotvení plavidel. Většinou zde sídlí i provozovatelé plavby, kteří nabízí pravidelné výletní plavby na velkých výletních lodích, půjčovny motorových člunů, hausbótů, kanoí a v některých přístavech i půjčovny kol. Najdete zde i zázemí – občerstvení, sociální zařízení, někde i sprchy, dále pak možnost ubytování nebo kempování. V areálu přístavů nebo v jejich blízkosti bývají i sjezdy pro lodě.

V turisticky atraktivních místech po trase Baťova kanálu jsou vybudována i menší přístaviště, většinou bez zázemí, která slouží ke krátkodobému kotvení lodí. Zakotvit a vydat se za poznáním na břeh můžete v Kroměříži, Otrokovicích, Napajedlích, Babicích, Uherském Hradišti, Kostelanech nad Moravou, Uherském OstrohuVeselí nad Moravou – přístaviště Hvězdárna, Rohatci nebo ve Skalici.

Nejznámější přístav na Ostrožsku je ve Veselí nad Moravou. V informačním centru Baťova kanálu vám odpoví na všechny otázky týkající se této unikátní vodní cesty. Tel.: +420 518 325 330, www.batacanal.cz.

Ke stávajícímu přístavu ve Veselí nad Moravou přibylo patnáctimetrové přístaviště Hvězdárna. Hvězdárna má otevřeno celoročně každý pátek od 18 hodin. Můžete si domluvit vzdělávací přednášky, prohlídky atd.. Tel.: +420 518 322 614, 603 879 825, www.hvezdarna-veseli.cz.

Plavba lodí je skvělým zážitkem, ať už se necháte vézt nebo řídíte loď sami.

Pokud zatoužíte stát se kapitánem, pak určitě využijte nabídky půjčovny lodí – CA Aquatour, Hany Habartové ve Veselí nad Moravou, která nabízí zapůjčení motorových lodí se stříškou, rychlých člunů, hausbótů a kol. Stačí mít platný občanský průkaz. Po krátkém zaškolení můžete vyrazit vstříc novým zážitkům Otevřeno: květen, červen a září – víkend 10.00-18.00, červenec, srpen – úterý až neděle 10.00-18.00. Tel.: +420 518 322 400, 603 579 456, e-mail: lukas.habarta@batakanal.cz.

Pokud se raději vezete, nasedněte na některou z výletních lodí. Pravidelné výletní linky jsou rozděleny po jednotlivých úsecích. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější:

• Spytihněv – Uherské Hradiště – Spytihněv – plavba na nové lodi Morava. Tel.: +420 603 802 691, www.hamboat.cz

• Uherské Hradiště – téměř hodinový okruh vám ukáže malebná zákoutí Baťova kanálu i řeky Moravy. Tel.: +420 603 802 691, www.hamboat.cz

• Veselí nad Moravou – Strážnice – Veselí nad Moravou – celodenní výlet lodí Danaj je ideální program pro rodinu i skupinové výlety s možností návštěvy strážnického skanzenu a zámku. V ceně výletu je zahrnut průvodce během plavby. Tel.: +420 603 579 456, www.batakanal.cz

• Plavby Okolo Strážnice – odjezdy lodě ÁMOS ze strážnického přístavu na hodinovou vyhlídkovou plavbu s průvodcem s návratem zpět do přístavu. Tel.:+420 603 371 350, www.batuvkanal.net

• Hodonín – Skalica – Rohatec a zpět – pravidelná lodní linka probíhá na česko-slovenské hranici a byla první přeshraniční pravidelnou plavbou na Baťově kanálu. Na lodi je průvodce, který vás seznámí s krásami zdejší krajiny. Tel.: +420 603 281 591, www.pristavisteujezu.cz

Aktuální informace týkající se nástupních míst, časů odjezdu a cen lodních lístků na pravidelných plavbách naleznete na uvedených kontaktech nebo na www.batacanal.cz.

Na většinu pravidelných linek si můžete vzít kolo a zkombinovat tak plavbu lodí s cykloturistikou. Podél vodní cesty vede páteřní dálková cyklostezka z Kroměříže až do Hodonína po hrázích řeky Moravy a Baťova plavebního kanálu. Několik částí cyklostezek ještě není dokončeno, proto jsou hůře sjízdné, zvlášť pokud zaprší. Řada z nich má zpevněný asfaltový nebo betonový povrch, který je ideální i pro in-line bruslaře. Na svých cestách na kole můžete vidět funkční zdymadla, přístavy, lužní přírodu, památky a spoustu dalších turistických zajímavostí. Na tuto cyklostezku navazují Moravské vinařské stezky a cyklotrasy v Přírodních parcích Chřiby a Hostýnské vrchy. Pokud nemáte kolo s sebou, můžete využít nabídky cyklopůjčoven kol např. v přístavu ve Veselí nad Moravou. www.batacanal.cz

Něco z historie Baťova kanálu

Původně sloužil Baťův kanál výhradně k dopravním účelům. Cesta vznikla v letech 1936–1938 a doposud nese název po svém zakladateli, kterým byl Tomáš Baťa. Pět let po jeho tragické smrti se dopravního využití vodní cesty ujal nevlastní bratr Jan Antonín Baťa. Regulace toku Moravy a výstavba kanálu měla pro firmu Baťa několik významů. Kromě realizace starého snu o propojení evropských veletoků se jednalo o přepravu lignitu z dolu v Ratíškovicích do továren a tepláren v Otrokovicích, která byla po železnici fi nančně nevýhodná, a také o vybudování melioračního systému v okolí řeky Moravy. Nákladní přeprava skončila na počátku šedesátých let. Následující desetiletí se nic nedělo, až v polovině devadesátých let 20. století se poprvé objevily myšlenky na turistické využití. Teprve roku 1996 vznikla z iniciativy zdejších obcí Agentura pro rozvoj turistiky na Baťově kanálu. Snaha se stala skutečností a dnes je kanál dlouhý přibližně 60 kilometrů a má třináct plavebních komor, překonávajících výškový rozdíl celkem 18,2 m. Lze jej využít od Otrokovic až po slovenskou Skalici. Někde vede řekou Moravou, jinde uměle vyhloubenými kanálovými úseky. Je splavný od Kroměříže po Hodonín. Proplutím celého úseku narazíte na 56 mostů, mnohé z nich jsou unikátní technické památky.